Eyetracking to metoda polegająca na śledzeniu ruchu gałek ocznych osoby biorącej udział w badaniu. Specjalne urządzenie tzw. eyetracker rejestruje sposób poruszania się oka, co daje możliwość poznania, które elementy projektu są widoczne, a które niezauważalne dla potencjalnego klienta. Daje nam również informację, które elementy wzbudzają szczególne zainteresowanie odbiorcy i w jakiej kolejności, na których koncentruje się wzrok i na jak długo.

Ten artykuł powstał w odpowiedzi na zainteresowanie wielu osób moimi badaniami eyetrackingowymi. Oprócz audytów wizualnych i pasji jaką jest infografika zajmuję się brokeringiem innowacji, czyli wdrażaniem innowacji w polskich firmach i uczelniach. Po wstawieniu kilku postów o wynikach badań eyetrackingowych na fanpage Kompendium Infografiki zaczęły do mnie napływać nowe zapytania o tą metodę badawczą.

Zgłosili się również właściciele agencji reklamowych, marketingowych i studiów graficznych z pytaniem o wdrożenie badań eyetrackingowych. Na dniach przedstawię również wyniki testów przy użyciu małego, kompaktowego eyetrackera X2-60 marki Tobii. Dla niektórych to nowość więc zaczniemy od początku: czym jest eyetracking i w czym tak na prawdę może nam pomóc.

Czym jest eyetracking?

Eyetracking to badanie polegające na śledzeniu ruchu gałek ocznych badanej osoby. Był stosowany już od ponad 100 lat w dziedzinach od medycyny po psychologię i marketing. Można znaleźć więcej informacji na ten temat pod hasłem „okulografia”. Sama nazwa „eye tracking” zawiera już definicję tego słowa bo jest to „tracking” czyli śledzenie i „eye” oczu. Dokładniej mówiąc śledzenie ruchów gałek ocznych. 

Eyetracker rejestruje kolejność i miejsca spojrzeń użytkowników, mierząc: 
Fiksacje – punkty skupienia wzroku. To miejsca, w których wzrok się zatrzymał, 
Sakkady – ruchy gałek ocznych czyli ruchy oczu pozwalające przenieść wzrok z jednego punktu do drugiego.


Dane te pozwalają badać w obiektywny sposób percepcję wzrokową. Na ich podstawie możemy wnioskować o procesach uwagowych (świadomych i nieświadomych). Obecne urządzenia do eyetrackingu badają spojrzenia w sposób nieinwazyjny i bezpieczny.

Najbardziej popularną metodą badań eyetrackingowych jest rejestracja wideo aktywności wzrokowej poprzez urządzenie zewnętrzne zamontowane na ekranie, czasami zintegrowane z monitorem lub umieszczone bezpośrednio na głowie osoby, którą badamy. To oznacza, że mamy wiele rodzajów eyetrackerów. Poniżej przedstawiam w skrócie jak kształtował się rozwój formy eyetrackerów.  

Krótka historia eyetrackingu

Formy eyetrackerów

Jak widać kształty dzisiejszych eyetrackerów są coraz bardziej przyjazne i dostosowane pod względem ergonomii do użytkownika. Pierwsze formy posiadały stelaże, które pomagały dokładnie ustawić głowę osoby badanej względem obiektu (np. ekranu). Te formy wynikały z konieczności ograniczenia ruchu głową respondenta ale również z ograniczonego pola, które było badane. Te konstrukcje sprawiały nie tylko dyskomfort badanemu, ale również nie dawały możliwości odwzorowania realnych warunków badań. W rzeczywistości siedząc przed monitorem nie mamy przed sobą żadnych rozpraszaczy. Te wersje były raczej stacjonarnymi modelami.

Pierwsze wersje eyetrackerów przypominają urządzenia optyczne znane nam z gabinetów okulistycznych. Wraz z rozwojem technologii forma eyetrackera zmieniała się i nie wymagała już dodatkowych stelaży. Obecnie mamy do czynienia z urządzeniami wielkości skanera ręcznego, które są małe, lekkie i w pełni przenośne. Są również dostępne eyetrackery w formie okularów. Poniżej przykład eyetrackera kompaktowego marki SMI.

Sposoby prezentacji i analizy danych

Poniżej lista informacji zwrotnych jakie możemy uzyskać dzięki badaniom eyetrackingowym:

– Mapy cieplne (heatmaps) i odwrócone mapy cieplne

– Obszary zainteresowań (AOI Areas Of Interest) – czyli weryfikacja obszarów zainteresowania.

– Dynamic AOI – tutaj możemy analizować ruchome elementy zainteresowań (AOI z ang. Areas Of Interest)

– Parametry i wykresy fiksacji dla zdefiniowanych obszarów zainteresowań

– Możliwość eksportu danych (cvs, spss, i inne w zależności od producenta eyetrackera)

Jak wyglądają przykładowe wyniki badań?

Poniżej przedstawiam wyniki moich badań przeprowadzonych na eyetrackerze Tobii X2-60. 

Mapy cieplne (heatmaps) czyli mapy postrzegalności – możemy otrzymać wyniki dla pojedynczych respondentów lub agregowane czyli wyniki łączące badania kilku respondentów. Tutaj badana jest koncentracja uwagi na poszczególnych elementach, statystyki i zestawienia oglądalności poszczególnych kluczowych obszarów badanego obiektu (takie wskaźniki jak np.: czas do pierwszej fiksacji w obszarze zainteresowania, suma i czas fiksacji w danym obszarze).

Mapy fiksacji (gazeplots) – możemy wygenerować ścieżki dla pojedynczych respondentów lub widoki uwzględniające sumę ścieżek kilku różnych respondentów czyli agregowane mapy fiksacji. Na przykładzie poniżej widać mapy fiksacji dla 3 użytkowników. Zostało to rozróżnione kolorami (użytkownik 1 – kolor żółty, użytkownik 2 – kolor niebieski, użytkownik 3 – kolor czerwony)

Otrzymujemy także wyniki badań w formie tabelarycznej (csv, spss), które pomagają nam przeanalizować dokładne czasy skupienia na danych elementach. Całe badanie możemy również rejestrować poprzez:
– nagranie akcji na ekranie (screencasting),
nagranie reakcji użytkownika poprzez dodatkową kamerkę umieszczoną na ekranie lub wbudowaną do laptopa.
– Całe badanie możemy dodatkowo nagrać kamerą zewnętrzną i podpiąć w programie obsługującym eyetracker wraz ze ścieżką dźwiękową.

Dzięki temu po wygenerowaniu materiałów do analizy będziemy mieć komplet informacji od map fiksacji, map cieplnych, komentarz głosowy , nagrania akcji na ekranie i sceny badawczej lub twarzy respondenta. Wszystko w zależności od potrzeb naszego badania. 

W następnym artykule opiszę kolejne wyniki badań grafik i infografik.

Pozdrawiam kreatywnie,
Anita Bednarczyk

Sprawdź postępy prac nad KOMPENDIUM INFOGRAFIKI

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Divi WordPress Theme

Ta strona korzysta z plików cookie ("ciasteczka"). Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Więcej Informacji

1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest Instytut Rozwoju Infografiki Anita Bednarczyk z siedzibą w Polsce.

4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;

b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;

b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;

c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;

d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).

8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Powyższa treść polityki cookies została zaczerpnięta (we fragmentach / w całości) ze strony www.wszystkoociasteczkach.pl. Jest chroniona prawem autorskim, które przysługuje IAB Polska.

Zamknij