Dzięki publikacji pt. Infografika: krótki poradnik, którą napisał Wawrzyniec Święcicki dla Uniwersytetu Jagielońskiego w Krakowie mamy dostęp do ciekawego podsumowania zagadnienia infografiki. Tym bardziej jest to bardzo cenna lektura z racji, że napisał ją praktyk: wybitny ilustrator, współpracownik Gazety Wyborczej i twórca wielu znakomitych infografik.

Materiały i opinie twórców infografiki są dla mnie ważniejsze niż publikacje teoretyków ze świata dziennikarskiego czy marketingowego. Przewagą nad resztą osób jest ich doświadczenie w praktyce a nie tylko w teorii. Wiele godzin poświęconych na pracę nad projektem uczy pokory i daje dużo zrozumienia, wzbudza również chęć pogłębiania zagadnienia skutecznego przekazywania informacji w formie wizualnej.

Osoba, która na co dzień nieustannie zmaga się z wyzwaniami projektowymi ma zdecydowanie lepszy pogląd na zagadnienia percepcji danych i obrazu. Poradnik został stworzony pod konkurs Infografika.Nauka.UJ  organizowany przez Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Zachęcam do jego pobrania bezpośrednio ze strony UJ. 

Czego dowiemy się z poradnika Wawrzyńca Święcickiego?

  • Poradnik wprowadzi Cię w świat projektowania infografiki w ramach wybranych tematów:
  • Różne sposoby przekazywania informacji
  • Cechy dobrej infografiki
  • Jak zrobić dobrą infografikę
  • Sposoby wizualizowania danych
  • Przykłady najczęstszych błędów
  • Błędy wynikające ze złej percepcji danych
  • Błędy wynikające ze złej percepcji obrazu
  • Infografika w internecie
  • Najpopularniejsze programy do tworzenia infografiki w internecie 

 

Zagadnienie Infografiki według Wawrzyńca Święcickiego

Infografika za pomocą obrazów uzupełnionych tekstem opowiada złożoną historię.

Infografiki pozwalają w prosty i ciekawy sposób przedstawić fakty lub idee jednocześnie zwracając uwagę na zależność pomiędzy prezentowanymi danymi. Mogą za pomocą obrazów uzupełnionych niezbędną ilością tekstu, opowiadać złożoną historię.

  • W infografice główną rolę odgrywa grafika. To na niej powinien spoczywać główny ciężar przedstawienia problemu. Jednak zazwyczaj niezbędny jest komentarz słowny – ograniczający się przynajmniej do tytułu i ułatwiający szybkie zidentyfikowanie kluczowych informacji. Nie należy dążyć do wyeliminowania tekstu z infografiki za wszelką cenę. Priorytetem jest dostarczenie czytelnikowi łatwej do zrozumienia informacji, a nie skomplikowanego rebusu. Komentarze powinny być krótkie i jasno sformułowane, odnoszące się bezpośrednio do grafiki.
  • Głównym środkiem przekazu w infografice jest obraz. Dzięki temu informacje w niej zawarte szybko i bez zbędnego wysiłku są odczytywane przez mózg czytelnika. Emocje wywołane przez obraz dodatkowo mogą stymulować mózg do efektywniejszej pracy, wywoływać większe zainteresowanie.
  • Infografika jest powszechnie zrozumiała, ponieważ posługuje się uniwersalnym kodem – obrazami. Dzięki temu w większym stopniu niż język pisany jest w stanie pokonać bariery związane z wykształceniem, znajomością języka, brakiem wyobraźni itp. W łatwy sposób pomaga coś zrozumieć lub odkryć.
  • Infografika ukazuje trudne do zaobserwowania zależności między informacjami. Wskazuje najważniejsze elementy i uwypukla istniejące między nimi powiązania, ułatwiając pełne zrozumienie problemu.
  • Infografika powinna móc funkcjonować samodzielnie – nawet po oddzieleniu od głównego tekstu (np. artykułu) powinna być zrozumiała, zawierać informacje wyjaśniające zjawisko lub jakiś jego aspekt od początku do końca (jak zdanie zaczynające się od dużej litery a kończące kropką).
  • Infografika ułatwia koncentrację na elementach, mających istotne znaczenie.
  • Dobra infografika powinna być atrakcyjna i przyjazna dla odbiorcy, a przez to powinna zachęcać do przeanalizowania. Zawiera w sobie obietnicę zrozumienia i odkrycia czegoś nowego w prosty sposób.
Wawrzyniec Święcicki

Infografiki – krótki poradnik, wawrzyniecswiecicki. com, tekst zamieszczony pierwotnie na stronie www.nauka.uj.edu.pl.

I tutaj moje uznanie za ważne słowa Wawrzyńca Święcickiego „Infografika za pomocą obrazów uzupełnionych tekstem opowiada złożoną historię”. To właśnie potwierdza, że praktyk projektujący infografikę nigdy nie zacznie od tego że infografika to po prostu wykresy i tabele a jednak podkreśla fakt, że jest to wizualna opowieść. To również wskazuje na rozwój nie tylko świadomości projektowej, ale i na ogólną zmianę podejścia do infografiki.

W latach 90tych faktycznie infografika w Polsce była znana tylko z wykresów i tabel, o których pisze w swoich definicjach Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego. Tymczasem na świecie infografika już w XIX wieku stanowiła unikalne wizualne opowieści, które były wykonywane w technikach warsztatowych np. w technice miedziorytu. Pomimo upływu wielu lat te realizacje są aktualne aż do dziś. Więcej o takich realizacjach i ujęciu infografiki w świecie polskiego dziennikarstwa pisze Lech Mazurczyk w rozdziale o infografice w publikacji pt. Biblia Dziennikarstwa.

Sprawdź postępy prac nad KOMPENDIUM INFOGRAFIKI

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Divi WordPress Theme

Ta strona korzysta z plików cookie ("ciasteczka"). Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Więcej Informacji

1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest Instytut Rozwoju Infografiki Anita Bednarczyk z siedzibą w Polsce.

4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;

b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;

b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;

c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;

d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).

8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Powyższa treść polityki cookies została zaczerpnięta (we fragmentach / w całości) ze strony www.wszystkoociasteczkach.pl. Jest chroniona prawem autorskim, które przysługuje IAB Polska.

Zamknij