Kluczowe zagadnienie infografiki zostało ujęte w magazynie Computer Arts z maja 2011 roku. To właśnie w tym numerze znajdziesz wartościowe informacje z definicją Margaret Swart z magazynu Wired.

Według autorów artykułu infografika to „hybrydowa forma sztuki”. Już w 2011 roku w Polsce był widoczny znaczny wzrost zainteresowania tą formą prezentacji danych. Infografika wprowadziła ład i porządek do chaosu codziennego życia. Ciągle jesteśmy zasypywani dużą ilością informacji poprzez dostęp do mediów społecznościowych. Grafika informacyjna stała się filtrem, który pomaga odseparować zbędne informację od tych najbardziej kluczowych.

Jeszcze w latach 90tych infografika w Polsce była kojarzona z rysunkami technicznymi z podręczników, mapami i znakami drogowymi. Jednak dzięki wielu zagranicznym wydawnictwom i magazynom ten pogląd sukcesywnie był przełamywany. Magazyny takie jak: „Wired”, „The New York Times” czy „The Guardian” zaczęły wykorzystywać potencjał infografiki poprzez połączenie sztuki z publicystyką. Dzięki temu realizacje infograficzne były zarówno ciekawe wizualnie jak i funkcjonalne.

W magazynie „Wired” o wyborze artysty decyduje charakter artykułu i stopień skomplikowania danych. Margaret Swart udzieliła wywiadu, w którym podkreśla aspekty, które odróżniają infografikę od ilustracji.

Ilustracja wspomaga słowo pisane, podczas gdy infografika – chociaż jest związana z artykułem może funkcjonować niezależnie. Te podziały czasami się rozmywają, ale w momencie, kiedy ilustracja staje się nośnikiem kompleksowej treści, które nie wymagają dopowiedzeń, należy ją traktować jako infografikę.

Margaret Swart

Magazyn Wired, Magazyn Wired

IREDJest to bardzo ważny czynnik, który został zauważony w latach 2005-2012. Znaczenie „niezależności” infografiki w zagranicznych mediach zaczął dominować jako cel, który należało osiągnąć na poziomie procesu projektowego. Jak już mieliśmy okazję zobaczyć na przykładzie polskich definicji Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego.

Do tej pory ta definicja funkcjonuje w Polsce jako wyznacznik infografiki. Przypomnę, że była tam mowa o infografikach, które „wymienia się je jako tzw. gatunki towarzyszące większej całości, wydzielane na stronie w tekst boksach”. I z takim przeświadczeniem w Polsce spotykamy się do dziś. Do tej pory polskie agencje wydawnicze nie posiadają własnych działów infograficznych a zlecenia realizują poprzez współpracę z freelancerami. Pisał o tym Lech Mazurczyk w Biblii Dziennikarstwa

Jak przedstawia dyrektor artystyczna Margaret Swart szczegóły zleceń różnią się w zależności od publikacji, ale zazwyczaj dane potrzebne do realizacji projektu dostarczane są w postaci arkuszy Excela, dokumentów Worda lub odnośników do stron internetowych. W magazynie WIRED o wyborze artysty decyduje charakter artykułu i stopień skomplikowania danych. 

W przypadku treści o złożonej naturze szukamy artysty, który rozumie te dane nawet lepiej od nas. (…). W przypadku mniej złożonych projektów możemy się zdecydować na artystę, który nigdy wcześniej nie robił infografiki, ale ma odpowiednie umiejętności i podejście. 

Margaret Swart

Magazyn Wired, Magazyn Wired

Oprócz niezbędnych danych „Wired” dostarcza również wszystkie teksty do artykułu oraz gotowe układy stron i elementy graficzne. I to jest właśnie to czego brakuje mi przy współpracy z polskimi wydawnictwami. Niestety często zlecają stworzenie infografiki jednak nie dają standardowych wytycznych, które są niezbędne do prawidłowego wykonania infografiki. Myślę, że pod względem kultury pracy i zleceń outsourcingowych mamy jeszcze dużo do nadrobienia. 

Sprawdź postępy prac nad KOMPENDIUM INFOGRAFIKI

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Divi WordPress Theme

Ta strona korzysta z plików cookie ("ciasteczka"). Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Więcej Informacji

1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest Instytut Rozwoju Infografiki Anita Bednarczyk z siedzibą w Polsce.

4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;

b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;

b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;

c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;

d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).

8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Powyższa treść polityki cookies została zaczerpnięta (we fragmentach / w całości) ze strony www.wszystkoociasteczkach.pl. Jest chroniona prawem autorskim, które przysługuje IAB Polska.

Zamknij