Definicja infografiki w ujęciu dziennikarskim czyli analiza książek autorstwa Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego. 

 

Wczorajszy dzień spędziłam na analizie materiałów zawierających definicję Infografiki w ujęciu dziennikarskim. Zacisze Małopolskiego Ogrodu Sztuki sprzyja weryfikacji materiałów w ciszy z dala od zgiełku. Znajdują się tam przyjemne przestrzenie idealne do pracy dla każdego artysty. 

Przy weryfikacji materiałów autorstwa Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego dotarłam do pozycji z poniższej listy:

  • Jaka informacja? Rzecz o percepcji fotografii dziennikarskiej – wydanie I z 2010 roku
  • Fotograficzne gatunki dziennikarskie – wydanie z 2006 i 2007 roku
  • Gatunki Dziennikarskie. Teoria. Praktyka. Język. – pozycja wydana w 2006 roku wraz z A.Kaliszewskim i W.Furmanem
  • Prasowe gatunki dziennikarskie – pozycja z 2014 roku
  • Internetowe Gatunki Dziennikarskie – pozycja z 2010 roku.

Poniżej definicja Infografiki, która powtarza się w prawie każdej książce z powyższej listy. Załączam również definicję Infologii, która wielokrotnie jest traktowana na równi z zagadnieniem Infografiki. Co na to autorzy?

Pokusiłam się o sprawdzenie tego samego pojęcia w różnych wydaniach i różnych pozycjach, żeby sprawdzić jak podejście autora zmieniało się wraz z biegiem lat do zagadnienia infografiki. Okazuje się, że w kolejnych publikacjach Kazimierz Wolny-Zmorzyński dochodzi do różnych wniosków względem klasyfikacji infografiki w gatunkach dziennikarskich. Pierwotnie autor klasyfikuje Infografikę jako gatunek informacyjny jednak w  publikacjach z 2007 roku w książce Fotograficzne gatunki dziennikarskie pojawia się sprostowanie decydując się na przesunięcie tych podgatunków fotografii dziennikarskiej do gatunków publicystycznych

Infografika – gatunek informacyjny czy publicystyczny?

W podziale zaproponowanym w książce K. Wolnego-Zmorzyńskiego, A. Kaliszewskiego, W. Furmana, Gatunki dziennikarskie na stronie 34 błędnie umieszczono infografikę i fotoreportaż w grupie gatunków informacyjnych. Oba te podgatunki fotografii dziennikarskiej obecnie zaszeregowuję do grupy gatunków publicystycznych, ponieważ są indywidualnym spojrzeniem autora na prezentowany problem. W infografii dodatkowo odbiór spotęgowany jest przez odpowiedni podpis, zawierający sugestie, jak odczytać obraz.

Kazimierz Wolny-Zmorzyński

Kierownik Zakładu Genologii Dziennikarskiej, Fotograficzne gatunki dziennikarskie

Poniżej podgląd strony 34, o której mowa w przytoczonym fragmencie. Tak wygląda podział gatunków dziennikarskich według Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego z 2006 roku.

W pierwszej wspólnej publikacji „Gatunki dziennikarskie. Teoria. Praktyka. Język” według autorów infografika nie zasługuje na odrębny gatunek. Jest raczej formą towarzyszącą. Jednak w pozycjach wydanych w kolejnych latach pojawiło się sprostowanie oficjalnie klasyfikujące infografikę i infologię. Ostatnia wersja z 2007 roku brzmi następująco:

„Oba te podgatunki fotografii dziennikarskiej obecnie zaszeregowuję do grupy gatunków publicystycznych

 

Czy są jeszcze jakieś głosy w tej kwestii? Czy na pewno to jedyna klasyfikacja infografiki jako gatunku publicystycznego? NIE. W 2010 roku Lech Mazurczyk w publikacji Biblia Dziennikarstwa A. Skworza i A.Niziołka podjął zagadnienie infografiki z perspektywy infografika z wieloletnim stażem. Jak na razie jest to dla mnie najbardziej rzetelna opinia. Jest to również najbardziej wyczerpujący artykuł w tym zakresie. Mazurczyk uznaje infografikę jako odrębny i pełnoprawny gatunek dziennikarski. Więcej na ten temat piszę w poście pt. Definicja Infografiki według Lecha Mazurczyka. Zapraszam do lektury :)

Sprawdź postępy prac nad KOMPENDIUM INFOGRAFIKI

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Divi WordPress Theme

Ta strona korzysta z plików cookie ("ciasteczka"). Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Więcej Informacji

1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest Instytut Rozwoju Infografiki Anita Bednarczyk z siedzibą w Polsce.

4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;

b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;

b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;

c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;

d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).

8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Powyższa treść polityki cookies została zaczerpnięta (we fragmentach / w całości) ze strony www.wszystkoociasteczkach.pl. Jest chroniona prawem autorskim, które przysługuje IAB Polska.

Zamknij