Dzisiaj dzień na weryfikację definicji INFOGRAFIKI w ujęciu marketingowym. Na uwagę zasługuje definicja przedstawiona w książce „Podręcznik do CONTENT MARKETINGU”.

W tej pozycji pojawiają się 2 definicje infografiki – jedna krótsza, która jest na końcu książki w słowniku pojęć dot. content marketingu. Druga natomiast jest zdecydowanie dłuższa i znajdziemy ją w rozdziale pt. „Narzędzia content marketingu”. 

Autorzy książki prezentują również wykaz mocnych i słabych stron infografiki. Zawarli także informacje o dobrych i złych praktykach i sposoby mierzenia wpływu infografik. Poniżej opinie autorów w odniesieniu do roli infografiki w content marketingu. W ramce po prawej stronie dołączam moje uwagi względem porad ekspertów.

Warto zaznaczyć, że autorzy są specjalistami w dziedzinie Content Marketingu a nie w projektowaniu infografiki. Oczywiście cudem rozmnożenia moje dygresje zajmują więcej miejsca niż teksty z książki bo przecież poczucie odpowiedzialności za zagadnienie infografiki w Polsce nie pozwala ująć mi tego krócej. Zapewniam jednak, że jest o co walczyć i czego bronić ;)

P

Mocne strony

  • Bardziej prawdopodobne jest, że dana osoba przeczyta infografikę niż artykuł tekstowy,
  • Uczy i informuje w bardzo atrakcyjny sposób,
  • Buduje świadomość marki i jest dużo tańsza niż standardowe kampanie marketingowe online,
  • Pomaga poprawić SEO,
  • Przedstawia wiele informacji na małej powierzchni

Pod względem odbioru infografiki pojawia się słowo czytać. Wśród projektantów infografiki wiele lat toczy się spór o to czy infografiki  czyta się czy ogląda. To na pewno zależy od formy projektu. Jeśli w projekcie będzie przerost treści nad formą graficzną wtedy faktycznie mamy do czynienia z procesem czytania. 

Jeśli natomiast większy % powierzchni infografiki będzie zajmować warstwa wizualna to możemy ją oglądać. Druga opcja jest zdecydowanie lepsza i wpływa na skuteczność infografik. Wtedy właśnie mamy do czynienia z przesunięciem przekazu na poziom wizualny dzięki czemu nie będzie pojawiać się bariera językowa.

O

Słabe strony

  • Może przeszkadzać w odbiorze (artykułu),
  • Dane i liczby mogą być przytłaczające,
  • Czytelnicy samodzielnie interpretują dane,
  • Dla niektórych może wyglądać zbyt dziecinnie,
  • Może zniekształcać dane

Określenie „może wyglądać zbyt dziecinnie” wskazuje na infografiki wykonywane w określonej stylistyce. Pamiętajmy, że infografika to potężna dziedzina, w której pojawia się wiele stylów infografik. Przykładem mogą być foto-infografiki, które absolutnie NIE wyglądają na dziecinne. Kolejny punkt „może zniekształcać dane” wskazuje bardziej na poziom osoby, która projektuje infografikę.

Jeśli poziom umiejętności wizualizacji danych projektanta jest na niskim poziomie wtedy faktycznie infografika może zostać źle zaprojektowana. Nie można jednak zakładać, że infografika zniekształca dane. Jeśli jest zaprojektowana we właściwy sposób i w ścisłej korelacji z tematem podejmowanym w artykule wtedy staje się jego dopełnieniem.

R

Dobre praktyki

  • Interesujący temat,
  • Chwytliwy tytuł,
  • Dużo tabel i statystyk,
  • Promocja w mediach społecznościowych

Tutaj pojawia się określenie, które wywołuje u mnie lekki dreszczyk emocji: „dużo tabel i statystyk”. O ile Panowie się nie pomylili i świadomie dali to do sekcji „Dobre praktyki” to zdecydowanie się z tym NIE zgadzam.

Dużo tabel i statystyk to zagadnienie, które idzie bardzo mocno w WIZUALIZACJĘ DANYCH a nie dobrych praktyk z zakresu INFOGRAFIKI. Tabele i statystyki powinny właśnie zostać przełożone na lżejszą wersję wspartą komunikatem wizualnym.

Q

Złe praktyki

  • Zbyt dużo tekstu
  • Nieciekawe tło
  • Brak promocji
  • Zbyt szczegółowe informacje

U

Jak zmierzyć wpływ?

  • Linki zewnętrzne
  • Odsłony strony, na której jest infografika
  • Udostępnienia na portalach społecznościowych
  • Czas spędzony na stronie

„Nieciekawe tło” – należy pamiętać, że tło nie może przytłaczać. Mnóstwo genialnych infografik powstało na czystych tłach, które nie zakłócają odbioru. To stwierdzenie może zachęcić projektantów do każdorazowego stosowania tematycznego tła. Nie jest to koniecznością ani zasadą, której trzeba się trzymać.

„Bardzo szczegółowe informacje” – zostało tutaj wskazane jako coś złego. Myślę, że Pan Karl Gude, który ma wieloletnie doświadczenie przy projektowaniu szczegółowych infografik dla Newsweeka mógłby mieć odmienne zdanie. To tak na prawdę zależy od rodzaju infografiki i jej celu. Jeśli celem jest dokładne przedstawienie złożonego zagadnienia wtedy szczegółowa infografika jest koniecznością. 

Zakończę opinią Rafała Dubrawskiego, która jest podsumowaniem przytaczanego rozdziału Infografika – narzędzia content marketingu. W tym przypadku nie wymaga to mojego komentarza z racji, że zgadzam się z tą opinią w 100% :)

Angażująca infografika powinna opowiadać historię. Lubimy odkrywać, dochodzić do pewnych rzeczy sami, a wyłapanie kontekstu i tego, co autor miał na myśli, potrafi dawać dodatkową satysfakcję. Infografika nie powinna sprzedawać, ale przemawiać. Zestaw swobodnie i bez związku rozrzuconych liczb, zalet firmy czy informacji o tym, ile posiada ona punktów obsługi w kraju, nie angażuje.

Wciągnąć odbiorcę można natomiast opowieścią o człowieku, który ma realny problem, taki sam jak ktoś, do kogo infografika trafia. Inspirujące są przykłady, case studies. Pokazując w kolejnych segmentach materiału, przez jaki przechodzi proces, z czym trzeba się mierzyć, zanim ostatecznie uda się znaleźć rozwiązanie w określonej kwestii, można przy okazji wskazać niezobowiązujące nawiązanie do tego, co oferujemy.

Obok uniwersalnych rad znajdą się wówczas w materiale punkty statyczne z naszymi produktami lub usługami. Wspominając o nich przy okazji, podsumowując je jako sugerowaną możliwość. a nie jedyny słuszny wybór, znacznie trafniej przemówimy do wyobraźni. Szczególnie, jeśli zachowamy stosowną proporcję tekstów do elementów wizualnych – gdy tylko jest to możliwe, lepiej poszczególne kroki przedstawić graficznie niż opisowo.

Wszak rozwijanie percepcji wizualnej towarzyszy ludzkości od samego początku jej istnienia, a pismo jest stosunkowo młodszym nabytkiem wymagającym nieporównywalnie bardziej złożonego i mniej naturalnego przetworzenia w ludzkim mózgu. Stąd stare powiedzenie, że jeden obraz może zastąpić tysiąc słów.

Rafał Dubrawski

manager ds. generowania leadów, Lead Generator

4 komentarze

  1. Gosia

    bardzo ciekawy post i dobre rady, dziękuję :-)

    Odpowiedz
  2. Sylwia

    Super wpis, czyta się z przyjemnością, a szata graficzna i wizualna sprawiają, że mimo iż ktoś może nie mieć zielonego pojęcia w tym temacie, z łatwością wchodzi mu to do głowy :)
    Jeszcze raz gratuluję tak dobrej formy przekazu :)

    Odpowiedz
  3. Agnieszka Fiuk

    Wow, świetny pomysł na bloga. Od jakiegoś czasu przymierzam się do przekazania niektórych aspektów właśnie za pomocą tego narzędzia, ale nie bardzo poza koncepcją miałam na nią pomysł. Czuję, że spędzę u Ciebie duuuużo czasu :)
    Pozdrawiam :)

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Divi WordPress Theme

Ta strona korzysta z plików cookie ("ciasteczka"). Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Więcej Informacji

1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest Instytut Rozwoju Infografiki Anita Bednarczyk z siedzibą w Polsce.

4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;

b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;

b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;

c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;

d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).

8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Powyższa treść polityki cookies została zaczerpnięta (we fragmentach / w całości) ze strony www.wszystkoociasteczkach.pl. Jest chroniona prawem autorskim, które przysługuje IAB Polska.

Zamknij