Jak wygląda definicja infografiki w ujęciu dziennikarskim? Częściowo dowiemy się tego dzięki książce Piotra Lewandowskiego pt. Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, która zawiera krótkie rozdziały o infografii i infografice.

Tutaj darmowy fragment tej książki. Dla osób, które pasjonują się infografiką i znają ją od strony bardziej komercyjnej i reklamowej ten cytat i opinia może wydać się niezrozumiała. Bazując na definicjach osób ze świata dziennikarskiego dowiemy się, że infografika nie może funkcjonować bez korelacji z artykułem.

Ze świata marketingu natomiast wiemy, że infografika może i powinna stanowić niezależną całość, która funkcjonuje samodzielnie. W niektórych zagranicznych definicjach jest to właśnie wyróżnik infografiki, który jednoznacznie odróżnia czy grafika lub ilustracja jest infografiką.

 

Jeśli infografika nie potrzebuje wsparcia lub rozwinięcia w formie tekstu to oznacza, że jest niezależną formą. Poniżej zamieszczam cytat z książki Piotra Lewandowskiego z zaznaczeniem, że nie jest to pełna definicja infografiki. Jest to próba jej ujęcia z poziomu świadomości i doświadczeń typowo dziennikarskich.

Infografikę stanowią wszelkie prezentacje graficzne danych, nie zawsze liczbowych, przy pomocy map, tabel, wykresów oraz innych środków i graficznych rozwiązań. Wyodrębnienie przez K. Wolnego-Zmorzyńskiego infografi i infografiki jako gatunków informacyjnych miało na celu uzmysłowienie, iż występują one często jako samodzielne całości, znaki, symbole, kompleksy danych.

Trudno jednak zgodzić się co do tej samodzielności, gdyż tak jak zostało wspomniane wcześniej, wymagają one odpowiedniej interpretacji (K. Wolny-Zmorzyński, 2009).

Czytelnik nie jest w stanie rozkodować tabel i wykresów spadków giełdowych, sondaży partii itp. Infografikę uznaje się za przekaz informacji w stanie najmniej sugestywnym. Pogląd ten wymaga zdecydowanych weryfikacji, gdyż i kolor i sposób prezentacji danych, a co najważniejsze odpowiednia interpretacja infografiki przez autora sprawiają, że są one w oczekiwany sposób odczytywane.

Stąd też rodzi się pytanie o możliwość ustalenia dominanty informacyjnej w stosunku do infografiki. Należy ją mierzyć tak samo jak teksty dziennikarskie i w przypadku, gdy przekaz publicystyczny wykracza poza opis informacyjny można mieć wątpliwości co do rodzaju informacyjnego tego gatunku.

W literaturze nie ma odpowiedniego wzorca gatunkowego, który określałby infografikę. Dzieje się tak, ponieważ niektóre z nich stanowią całości zamknięte, bez opisów i bez interpretacji. Inne natomiast stanowią integralną część tekstu dziennikarskiego. 

Nie ulega wątpliwości, że postulowana samodzielność jest w ich przypadku wątpliwa. Wydaje się, iż infografika nie może istnieć oderwana od: kontekstu i emocjonalnych odniesień.

Piotr Lewandowski

Historyk i dziennikarz , Polskie Towarzystwo Nauk Politycznych

Dlaczego świat dziennikarski infografikę utożsamia z wykresami, tabelami i mapami, które de facto stanowią tylko jej element? Wstawiam tą definicję w ramach ciekawostki, ale nie polecam traktowania jej jako wyznacznik. Absolutnie NIE oddaje esencji i funkcji infografiki.

Pod względem zagadnień z grafiki informacyjnej pozycja może wprowadzić tylko niepotrzebne zamieszanie. Książka nie trafi do polecanych publikacji pod Kompendium Infografiki z racji na pobieżne ujęcie tematu w większym stopniu teoretyczne niż praktyczne.

Sprawdź postępy prac nad KOMPENDIUM INFOGRAFIKI

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Divi WordPress Theme

Ta strona korzysta z plików cookie ("ciasteczka"). Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Więcej Informacji

1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest Instytut Rozwoju Infografiki Anita Bednarczyk z siedzibą w Polsce.

4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;

b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;

b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;

c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;

d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).

8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Powyższa treść polityki cookies została zaczerpnięta (we fragmentach / w całości) ze strony www.wszystkoociasteczkach.pl. Jest chroniona prawem autorskim, które przysługuje IAB Polska.

Zamknij